Friday, September 12, 2008

Pencarian yang seelok-eloknya

huh!!!
kalau nak suruh cerita sal cari jodoh ni..memang laa tak tero sangat..mana laaa tak tero..sbb kita pun lum kawin…tengah dok cari2 laa ni…tak pe..tak pe..relax…just follow je arr apa yang elok diamalkan..
tapi…..setelah mendengar ceramah, motivasi dan macam2 lagi….dapatlah beberapa perkara yang boleh dikongsi bersama.
hemmm…
baiklah…pada rakan2 ku,saudara2 ku,dan lain2….kalau rasa nak cari pasangan yang elok untuk diri sendiri…kita kenalah selalu berdoa..dan kalau kita rajin..selalu amalkan solat sunat diwaktu malam.
ok…
untuk mendapat jodoh yang sesuai pada diri sendiri..biasanya agak susah…memang setiap manusia..ALLAH telah janjikan hidup berpasangan…kerana setiap wanita yang hidup di dunia ini, dihidupkan dari tulang rusuk lelaki. jadi, ALLAH telah pun berjanji pada umatnya..setiap umatnya pasti akan ketemui jodoh..sama ada cepat atau lambat…itu adalah takdir.
setiap wanita yang hidup di dunia ini,haruslah bersabar dalam mencari jodoh…dan jangan kita berputus asa..kerana apabila kita berputus asa..Allah tidak menyukainya..tetapi syaitan bergembira dan seterusnya akan menyesatkan mereka.
baiklah…bagi rakan2ku,saudaramara ku dan lain2…ingin ku kongsi disini untuk mencari pasangan hidup yang kekal sehingga ke akhir hayat.
kita wanita hanya ada 2 pilihan untuk mencari bakal suami. iaitu, imannya dan budinya..kadang2 ada antara kita mengatakan…"susah nak cari macam tu…" ada tu pulak…"ala…tak hensem laa…tak cute laa orang tue…"
sebenarnya…islam menyarankan kita mencari lelaki yang beriman dan seterusnya secara automatik….akhlaknya akan baik.
sebenarnya kita boleh mencarinya dengan mudah….
mudah yang saya katakan…bukan suruh dok kat masjid…tengok mana laaa laki paling baik…n selalu g masjid…BUKAN…..
mudah adalah…berdasarkan bacaan doa.
amalkan baca surah yusuf ayat 4…
maksudnya…
(ingatlah) ketika yusuf berkata dengan ayahnya. wahai ayahku sesungguhnya, aku telah bermimpi melihat 11 bintang,matahari dan bulan kulihat semunnya sujud kepadaku.
insyaALLAH….jodoh kita yang jauh akan didekatkan…dan jodoh yang dekat…akan di dekatkan lagi.
selain itu, amalkan solat hajat dan istiharak diwaktu malam….supaya kita mendapat jodoh yang sesuai pada masa akan datang…insyaALLAH.
selain itu juga…pada saudara dan rakan2 ku yang sudah pun berumah tangga….amalkan ayat al-imran ayat 31….baca semasa kita sedang masak…..supaya kasih sayang dalam rumah tangga akan kekal selamanya…
banyak sebenarnya ayat2 al-quran yang berguna dan memudahkan dalam kehidupan di dunia dan akhirat.
penggunaan ayat al-quran lebih baik dari penggunaan ayat2 tah pape..hehehehe….
ayat 1000 dinar juga boleh digunakan untuk mengeratkan kasih sayang dalam keluarga…
jadi…pada rakan2ku dan saudaraku yang hampir2 berputus asa dalam mencari jodoh….bacalah surah yusuf ayat 4,kemudian hembuskan dalam air…dan disapukan air tersebut ke muka…insyaALLAH…..jodoh yang kita cari akan dipertemukan. dan amalkan membuat solat istiharak dan solat hajat.

No comments: