Saturday, September 26, 2009

mengambil risiko yang tau apa padahnye.

emmmm...
memang ibarat buah durian jatuh kat atas kepala time siang hari.
apo nak dikato. dah jatuh ditimpa tangga pulak. keraskan telinga dan hati jelah. masuk kanan keluar kiri. nak buek macam mano. dah diri sendiri cari pasal. tue laa akibatnye.

al kisah.....
pada satu hari. di siang hari sehingga dimalam hari. ada laaa kisah yang tidak seronok di hayati. adeh......sakit gak kepala. memang tau dah arr kalau dibuat memang akan kena arr akibatnye.

so...
dipendekkan cerita dan membawa pengajaran pada diri ct..
janganlah kira ikut janji orang sangat. tak pasal2 diri sendiri yang kena. ct laaa paling best dan mengancam kena. huhuhu. tapi kebahkan diri ajelah.

hari ni member ct tunang..
hari ni member ct jatuh sakit dan menjadikan dirinya superman. mana tak jadi superman. tulang belakang kena bukan lurus dah. tapi bentuk s sudeh. sian dia.
hari ni gak mood abah kurang bek.

entah laa..
malas nak cakap banyak. ambil je risiko yang bakal dihadapi. malu atau tak....terima je arr. kena hamun ke tak...terima laa jugak. yang pasti..memang semua habuan dapatlah. malas nak pikir salah siapa. yang tau..salah diri sendiri. tue jelah boleh cakap. macam cakap dengan member tadi. ambil sebagai iktibar. tue jelah boleh buat. so....malas nak cakap banyak. salah siapa kena pikir sendiri laa... kalau nak salah orang pun tak guna. diri sendiri tak pikir dengan teliti. so....macam yang pernah dikatakan. SALAHKAN DIRI SENDIRI sebelum salahkan orang. sebab diri sendiri tak pikir dengan cemerlang , gemilang dan terbilang.

pasal kes hari ni...
even tau benda ni akan diingati oleh abah. so...ambil kesimpulan. esok abis laa...kena marah dengan akak2 n abang2. sape suruh ambil risiko sampai macam tue.

kesian gak dengan nurs kat ospital. tak pasal2 kena marah gak.
sorry nurs. tak dapet nak nolong.

yang pasti....
semua yang ct buat adalah ikhlas dan tidak berlakon. even ada laaa orang cakap ct berlakon. semua tue hanya fitnah berlakar. ct bukan seorang pelakon. ct sekarang menjadi diri ct dan hampir 90 peratus ct menjadi sejujur jujurnya. ct tak pernah nak tipu dan cakap belakang. tambahan ct tak pernah nak belakangkan family. semua ct buat. ct cerita. even ct tau apa akibatnya. yang pasti....ct tak pernah ngaku kalah dengan cacian orang. biar apa orang nak cakap. yang pasti ct tau ape ct buat. kalau orang tak memahami...biarkan sahaja. ct seorang yang lebih gemar diamkan diri masa kini dari bercerita dengan orang lain. tambahan untuk berkongsi. sebab bagi ct skang. semua orang ada masalah masing2. ct just boleh luahkan masalah ct dengan berdoa dan bercakap dalam hati. ct tak nak ada yang terasa hati dah. biar ct makan dan pendam ape ct rasai. semua ni akan berlaku sehingga ct rasakan kesesakan nafasnye. biar peneman ct adalah diriNYA sahaja. kerana itu adalah semulia2 yang kita ketahui. tagisan,kesedihan dan sebagainya tiada guna untuk diluahkan jika tidak membawa apa2. sebab masing2 ada masalah tersendiri. cuma cara pembawakan saja yang perlu di nilaikan. ct tetap diri ct. tak perlu risau dan bertanya jika ct tak mahu mengatakkannya. tanyakan soalan lain lebih baik dari terus mendesak ct menceritakan perkara yang tak sepatutnya. sebab ct tak nak ada terasa hati dan terluka bila ct menceritakkannye. ct jenis terus terang dan bukan jenis beralas. itu adalah ct sebenar.

even kadang2 ct takut untuk menceritakannya. tapi bagi ct...biar ianya menjadi rahsia dihati ct seorang. masalah ct adalah masalah ct. cuma yang menguatkan diri ct skang ni. ct percaya...ALLAH sentiasa di sisi ct dan sentiasa memberikan kekuatan pada umatnya. dan ct hanya bertawakal dan berdoa terhadapnya. apa yang berlaku pada masa kini...bukan apa yang dipinta dan diminta. tapi ianya adalah satu pengajaran sekali lagi buat ct untuk menjadikan ct lebih berfikiran matang dan berjaga2. itu adalah ape yang ct akan cuba terapkan. ct cuba untuk memikul tanggungjawab yang telah ct lakukan. tapi tak semuanya berjalan dengan baik.

yang pasti.
tolong fahami diri ct yang kadang kala tidak suka dipaksa dalam menceritakan masalah ct. biar apa orang cakap. yang pasti...ct tau...bila masanya ct akan bercerita masalah ct. tetapi yang pasti bukan dengan masyrakat diluar. tetapi ct akan lebih tumpukan penceritaan ct pada diriNYA. kerna hanya DIA sahaja yang tau apa yang tersurat dan tersirat dalam diri ct.

thank to my family n my sibling.
thank to my sepupu n sedara mara.
thank to my friends.

semuanya ada kebaikan dan kelemahan masing masing.
hanya kita sahaja yang perlu kuatkan diri sendiri. jangan persalahkan orang lain jika kita mengatakan ya dalam sesuatu perkara. fikir dulu sebelum bertindak. itu yang perlu kita lakukan. biar kesilapan lalu mengajar diri kita dalam membentuk diri menjadi insan yang berguna dalam agama dan masyarakat.

2 comments:

Nana Husna Hamdan said...
This comment has been removed by a blog administrator.
SiTi SuHaiLi SuLaiMaN said...
This comment has been removed by the author.