Wednesday, May 6, 2009

SEMAKIN HARI......SEMAKIN....

Fuh!!!
Tajuk tak boleh bla.
Semakin hari semakin dewasa…kan best kalau semakin hari semakin kecil.
Hahahahha…
Berangan jelah lebeh. Makin dewas makin banyak laaa problemnya.
Tapi tah bila tak ada problem. Hemm..
Ape2 pun…semua itu adalah cubaan dalam kehidupan.

Sepanjang hari ada saja yang dipikirkan. Tak kira laaa besar atau kecil. Logik atau tidak..hehehehe..pasti ada benda yang dipikirkan.

Pasal kerisauan…tak payah cakap laa..
Ada je. Nak2 kalau orang tua semakin tidak sihat.
Hemmm…tapi…walaubagaimana pun..benda tu semua tak membuat diri ni dari terus berhenti gelak. Lagi pun benda ni semua asam garam kehidupan. Sama ada anak sulong atau bongsu sama je. Cuma orang cakap anak bongsu ni anak emas mak ayah. Hemm.

Jap2…
Rasa2nya…statement tu perlu ditukar. Pasal kalau nak ikutkan anak bongsu dan sulong beh kurang je. Nak2 kalau semua adik beradik dah kawin n tinggal yang bongsu. Ha…pikir laa sendiri. Tapi..itulah kata orang. Anak bongsu ni semua nak dapat. Memang dapat. Tapi ada gak benda tak boleh dapat. Kena usaha sendiri. N anak bongsu gak akan jadi sasaran utama adik beradik yang lain untuk menjaga orang tua. ( ni kalau adik beradik semua dah kawin n tinggal yang bongsu je yang xkawin).

Dan….
Yang paling sakit.. kalau anak bongsu ni teruk di terjah bila tak ada serius bf n tunang masa umur dia dalam taraf2 umur akak2 n abang2 dia kawin. Wooooo…memang seksa woo… TAK LARAT woooo…sakit pale gak kalau nak pikirkan. Korang ingat anak sulong je ke kena? Mana adaaa……yang bongsu pun kena.

Kalau tak caya…
G laa Tanya dengan anak2 bongsu yang mana akak2 n abang2 dah kawin. Ape dia kena buat. Melainkan kalau anak bongsu tu betul2 anak emas laa. Tapi bagi sesetengahnya. Title anak emas tue tak ada pun.

Tapi…
Benda ni semua tak menjatuhkan diri ni. Malah membawa diri ni ke pemikiran positif. Ahaks!...mana taknya. Benda ni semua akan di pratikkan waktu dah kawin nanti. Hehehehe. Lagi pun kalau nak pikir semua ni beban. Tak boleh jugak. Make it enjoy. Yelah…kita tengok orang tua kita sihat…happy…rumah kemas..masak sedap…dah pun enjoy mata tengok. Heheheh…at d same time..senam. hahahahah…kalau rasa2 malas nak g senam. Rajin2kan diri g buat keja umah tue. Pasal tu caranya kita peluh. Selain nampak umah kemas,masak sedap,kita sihat….kita dapat keluar peluh. Yeah!
Yang penting….
Kita tak boleh merungut setiap hari. Bila kita merungut benda tu yang akan buat pemikiran kita kearah negetif. Then jadi malas. Same time….kita tak boleh nak salahkan semua benda n orang. Coz kalau bukan sebab kita juga benda ni tak akan berlaku. Salahkan diri sendiri baru orang len. Some time kita salahkan orang pasal salah dia. Tapi kita perlu ingat…salah dia sebab kita juga. Sebab kita tak peringatkan dia. Sebab kita tak mengajar dia dengan betul. Sebab kita boh layan dia. Some time kita tak boleh nak riak dan bangga diri juga. Bila dah jadi macam tu..akan sesuatu berlaku & akan buat kita kecewa dikemudian hari. Dan kita tak boleh terlalu mengharapkan sesuatu tu jadi milik kita selama2nya. Pasal benda tu tak akan kekal selama2nya.

Apa pun…
Tanamkan diri bersikap positif. Baru minda kita sihat dan kreatif berfikir. Tak pening pale sangat. Kalau pening sikit pun..buat laaa keja yang kita suka. G jalan2 ke taman botani atau taman2 yang indah dilihat. Betul cakap orang… dengan melihat keindahan alam….minda kita lebih tenang dan mudah berfikir. Dan….yang paling penting buat orang yang beragama islam. Kita perlu sedar siapa diri kita di muka bumi ni. Dan kita perlu jalani tanggungjawab kita sebagai umatnya. Barulah kita hidup diberkati dan diredhai olehNYA.

Kekecewaan..
Memang banyak kali kalau nak diikutkan. Tapi bila dipikirkan balik..setiap yang berlaku ada hikmahnya. Even benda tu akan teringat sampai skang.. tak guna nak patah balik. Tak guna nak masam muka.. tak guna nak cabut lari. Semua tu membazirkan masa sahaja. Lagi pun…. Kecewa sekali tak bermakna kecewa selama2nya. Step by step perlu naik semula. Kesabaran dan kesungguhan dalam menempuhnya akan membawa hikmah dalam diri. Biar kecewa sekarang..jangan akan datang. Lagi pun…ada yang lagi baik untuk kita sebenarnya. Semua berlaku ada pengajarannya. Hemmm..

Kegembiraan…
Entah laa….satu hari tak gelak tak boleh laa…mesti gelak punya. Tak kira sama ada ada masalah atau pun tidak. Mesti gelak. Kadang2 cakap dengan orang pun rasa macam buat lawak bodoh. Tapi itulah…..hehehhehehe….dah diri ni suka tersenyum je. Orang pun pelik.. bila ko nak stop gelak. Bila jumpa ko…mesti senyum. Laaa..dah benda tu je yang mampu buat. Nak cakap…takut salah cakap. Some time je main taram cakap.hehehhehe.

Hemmm…
Apa2 pun…..diri ni sentiasa ada motivasi yang akan timbul dan akan d kongsi bersama2 dengan seseorang. Tak kira siapa. Adik beradik, kawan,sedara mara…ada je yang dikongsi. N setiasa berfikiran positif. That make me always happy n smile. N yang tak pernah dropkan diri. Alhamdulillah….semua ni allah berikan pada hamba mu ini. Dan diharap…pada semua member2….sila laaa tanamkan diri dengan sikap positif. Ok?

Apa2 pun..
Pada kawan2 ku…tak kira laa sekolah rendah,menengah,giatmara,kolej,keja,kursus…gue tak pernah lupa korang pun…sorang pun tak lupa. Cuma kadang2 tak tau nak cakap apa. Tu jadi macam penyombong. Ok laa..pada korang2…rajin2 laa roge gue ekk.

Yang penting…..
Berfikiran positif,kuatkan iman dan tanamkan sikap yang positif….gunakan ayat ni setiap hari..”SAYA MAMPU UNTUK MELAKUKANNYA KERANA…………….. CHAIYOK!!!!!”

Ahaks!!
Dah macam slogan pulak. Tapi betul…that make me naik semula dan tersenyum seperti sedia kala. Even ada problem. Yeah!!!!

No comments: