Thursday, August 21, 2008

SaBaR JeLaH

emmm...
hari ni cuaca mmg sentiasa basah....dari pagi-petang...
bila drive nak g keja tadi...syuk je...
rasa macam nak lek tido je....yelah...time pagikan...ujan lak tue kan...macam syuk je kalau time macam tue dok umah sambil berguling dgn bantal peluk...hahahahahah...

ok....
sebenarnya bukan pasal ujan yang nak cetakan..
tapi...hari ni..mmg hari kesabaran dan hari kebasahan aku ditempat keja.

adeh!!!
sakit pale dibuatnye hari ni...
dengan staff2 nepalnya yang tak paham bahasa melayu n inggeris..membuatkan aku jadi semakin sabar dan senyap..

mujur laa ada 4 staff orang mesia.

emmmmm...
penat tak penat gak keja dgn fast food ni...even jadi manager pun..penat woooooo....
kena layan complent lagi....kena layan duit syiling tak cukupnye...kena layan itu ini...hehehehe..

so....
untuk hari ni..mmg hari kesabaran aku..
coz hari ni aku tak marah ape...tapi gelak ada laaa...bila time malam jelah...tensen sikit je.tapi still gelak n senyum.hehehehehe...

even tensen hari ni...
bila mengadap customer...best lak..coz macam2 ragam ada customer ni. kebanyakkan mereka frendly....n peramah.emmm..
tue yang mudah tersenyum...hehehehe...

emmm....
berbalik pasal cerita kesabaran kan...
mmg hari ni tahap kesabaran aku kalau ikutkan..kalah bom atom..hahahahah...
coz mmg tersangat laa sabar hari ni..
macam aku cakap b for this....tak leh nak marah..
pasal pe...
kang ada lak terbatal pose aku..
hehehehehehe...

so..cerita dia macam ni...

pagi2 ujan yang lebat...membuatkan aku sampai kat store kira2 lagi 2 minit nak tahap kelewatan.hehehehehe....tapi..benda ni small mater je. coz opening just biasa je.hehehehe..
then...tengah bz2 buat persiapan opening...store manager aku sampai..dengan membawa cahayamatanye yang comel lagi cute mute...hehehehh..

so...
sementara store manager aku bz dgn tempahan stok yang bakal tiba keesokkan harinye..
aku kena laa dok men dgn anak dia yang baru berusia 5 bulan...semua keja jadi tergendala laa..
selama 45 minit aku men dgn anak bos...akhirnya..bos aku pulang ke rumahnye.syuk tul...mana taknye..hari ni hari cuti dia..hehehehe..

so...
lepas dah settel dgn bos aku..
aku sambung laa keja opening..
baru nak buat keja...

"ring...ring." tepon bunyit...macam biasa..kalau jam kat wall dah menunjukkan jam 10 pagi..tau laa siapa call...csc..
soalan yang akan kena jawab..
"morning mam...how are u?what time opening store?clock at wall?how many rider for morning n night.manager on duty"
macam biasa.....aku akan menjawab dengan selambenye..
"thank for calling dominos pizza...siti speking. fine thank u..9.28am..10.01am..morning 3...night 5..manager on duty me siti and patricia."
tue laa solan biasa dijawab oleh diriku jika membuat opening.

then...
nak g sambung buat opening yang tergendala separuh jalan..
lepas masukkan semua topping kat tempat dia...letak date tuk doh n segala2 bahan2 masak semua...sekali lagi...

"ring...ring.."emmm..macam biasa...kalau dah csc call...tak area superviser o staff akan call..
"siti......pat ni..aku lambat sikit.so ko buka peti khazana tue n susun semua duit...then ko settelkan acct dak nepal yang baru masuk tue..then masukkan duit sekali ek."
tak suka betul laa.....kena buat benda tue semua..but..nak buat macam mana....buat jelah..
nak2 aku ni jenis malas nak bising o bagi bos bising.

then..sambung laa keja aku yang hampir nak siap tu...

tup..tup....
disebabkan aku ni kena buat banyak benda hari ni...terlupa lak nak tutup air tadahan sink tuk basuhan semua..banjir cikit jelah...heheheheheh..mujur ada staff aku yang sedar.
sowey agal...terlupa laa..hehehehe..

then kul 10.50..b for mula keja...kita ada brefing....
so...
aku pun pok pek pok pek...
ayat yang paling utama dalam bref tue...
"rider..make sure ikut peraturan...coz kita tak nak ada kemalangan..n kita tak nak awak n kita pun susah."
"pizza maker...control all itemizing..make sure the pizza it 10 point.ok.n today we have new staff for pizza maker...and he coming at 2pm. "
"csc...make sure greeting the customer and always smile.ok.don;t forget..repet order."
bla bla bla.....

abis dah satu beban aku.....

tup..tup.....
pukul 12 sepatutnya aku kena bawa sowang mamat nepal ni g bank..buat acct bank..
adeh...
alih2....member yang mengambil dia ni...tak tau terpesong g mana...
pukul 12.45 baru gerak g bank..

mula2 hangin gak...
mana taknya..call tak jawab...call tutup hp...
hampeh tul...masa tue...betul2 menahan kemarahan..silap ari bulan dak nepal 2 orang tue aku sergah.
tapi memandangkan aku pose...so...selawat jelah..

sampai je dak 2 orang tue...
cakap laa dgn dak yang nak buka acct.

"ok..let's go.." sambil muka masam mencuka. yang lawak gila....dak tue takut gila nak cakap...
hahahahahahah...lawak2...dalam hati dah nak tergelak..tapi memikirkan aku ni kira majikan dia..kena laa serius.

sampai bank....
aku suruh dak nepal tue isi borang sendiri...
ape aku pedulik....ko nak buat acct...ko kena belajar nak mengisi borang sendiri..
tue cara aku n family aku..hahahahahahha...nak jadi pandai...g buat sendiri..heheh.
so..aku tinggalkan dia dengan borang2 tue..
tapi aku ni tak ada laa sekejam tue..b for aku tinggalkan..aku bref dia dulu.
then aku tinggalkan dia..tinggalkan bukan biarkan dia dok sowang2 buat semua tue..
aku g nek atas bank tuk bank in kan duit sale semalam...
gila tak gila aku nak hold benda tue...dah laa banyak gila...
adeh..

abis bank in...
aku turun bawah...tengok dak nepal tue...
mujur laa dia ni tau bi sikit.
so no problem laa..
after that...

g laa uruskan semua2nya..

settel dah satu kesabaran aku dgn dak2 ni.

sampai store...
member aku dah sakit gila..
biarkan dia lek....coz malam kang shif dia lak.
so...dok laa sowang2 kat store tue...

for the first time kena jaga store tue sowang2.
so semua benda kena buat rujukkan sendiri n pikir sendiri.

ok laa...
bila tengok dak baru tue macam terhuyu hayang...
aku pun ambil keputusan..mengajar dia meletekkan chees dgn rata n cepat.
geram gak bila kita tengok orang buat keja yang senang tapi lambat ni..
so...
dari aku biarkan dia kena makin n marah dgn bos aku...bek aku ajar dia.

after dah settel semua...
pukul 5....aku dah standby nak balik...semua dah kira...
sabar2....
dalam otak dah pikir....
"emmmm...balik solat asar....on9 sat..buka pose."

then pukul 5.30 tanpa aku sedari...

"eh..mana lak pat ni...aku nak lek ni...adeh....tak pe..tak pe..kul 6 kot...sempat2."

pukul 6.30..

"nampak gaya dak ni datang lambat..silap2 tak datang. tak pe laa...sabar jelah...bek aku kira stok..apa2 hal...kalau aku kena stay...ok laa..tak ada laa kelang kabut. kalau minah ni datang sat lagi...tak pe laa..kira tolong dia laa.."

abis kira stok..

adeh!!!!
geramnye...
asal lak kat tempat itemizing n pizza maker ni ramai lak dak2 nepal berkumpul..
ni asal lak hazli dok kat oven tend....
adeh....

g laa cakap dgn sowang rider nepal..suh cakap dgn member dia jangan berkumpul kat sini.

yang buat lagi sabar....

"u manager...u cakap laa.."
adeh....

mmg aku dah cakap...masalahnye...dak2 nepal ni....sowang je paham bahasa melayu....bahasa ingeris haram nak paham....len2 tak yah cakap laa..
lagi aku cakap...lagi meka tak paham...

dari aku membatalkan pose aku...
bek aku biarkan...

then....
tak puas hati lagi ni...
aku mintak pizza maker nepal cakap dgn kawan2 dia ni...dgn pizza maker aku ni..kena spekong sikit...

dengan selambe badaknye dia menjawab..
"u manager...u ask laa....i just staff."

time tue..dalam hati aku dah selawat bebanyak dah..
kalau laa aku tahu cakap nepal....dah lama aku cakap dgn member2 dia..
masalahnye...

aku cakap dgn member2 dia ni......
macam itik dgn ayam...
adeh....

tue yang betul2 aku tahap sabar..
dah laa member aku tak sampai lagi...dah kul 7.20 dah...
adeh...

sabar2...
nak ilangkan tensen...
tepon abah...tanya dah azan ke blum..
coz kat tempat aku ni..surau jauh gila...then masjid ape lagi kan...
so.....secara keseluruhannya....aku tak suka keja macam ni..pasal lek aku kena qadak..
tue yang tak best.. mana taknye...kalau dah kena jaga store...nak tinggalkan g makan pun susah..
sbb tue aku mengambil keputusan...better aku benti dari aku asyik menqadakkan solat.
kat store tu pulak kecik..tak ada tempat yang leh solat.adeh..susah tul.

so....
kul 7.30...abah pun bagi line clear..
dengan store yang order masuk macam kilat......banyak lak tue..
so..aku g belakang minum air mineral je....
ok laa kan..dari tak minum..

so....
aku relax lagi....time tue kalau nak ikutkan dah leh marah..hahahahha..pasal dah buka pose..
truk tul..

dengan keadaan dak2 nepal yang ramai kat tempat pizza tue..aku dah pening nak cakap dgn meka.

pukul 8......
aku dah geleng kepala...
ni gaya..aku kena buat opening clozing...
arrr..sakit laa..

dah laa petang tadi hq telefon...
tanya sal benti aku..

cakap pasal benti..ni buat aku geram yang amat...
meka cakap aku dah kompem...n kena bagi notis 1 bulan...

hello...
masalahnye aku belum jadi asst.manager..masih dalam manager in training..aku tak dapat surat pape yang mengatakan aku dah kompem.
meka dgn sedaya upaya menegakkan benang yang basah..
leh cakap...
mana ada syarikat lebeh 3 bulan...tak kompem lagi.

so...
u hantar surat 15 ogos...that meant....14 sept baru u boleh keluar..
if tak..gaji u kita bagi separuh.
so..macam mana..

arrr....
mmg aku tensen..
masalahnye...masa aku interbiu siap cakap lagi..
if awak dah jadi asst.manager...baru awak kena bagi surat 1 bulan benti..
ni ape kes?ha.....so....
dalam pale aku dah memacam pikir...
tengok laa nanti...ape yang leh dibuat nanti.
bukan aku tak keja 1 bulan..kalau keja tak penuh 1 bulan leh laa terima gaji kena potong..
ni aku penuhkan...
adeh...

tengok laa nanti...
emmmm..

so....
dari aku marah tak pasal2 n mengakibatkan terbatalnya pose aku..
aku cakap tetap dgn pendirian aku...
yes....saya nak benti akhir bulan ni.
dalam hati aku...
"ya allah...mudah2an aku dapat keja bulan 9 ni.sbb aku tak mampu nak berkerja begini..dengan keadaan yang selalu membuatkan aku terpaksa menqadakkan solat ku dan terlalu letih dengan keja yang memerlukan aku menjadi seorang lelaki."
tue jelah yang buat aku positif lek....bagi relax lek..

mudah-mudahan...

so....balik - balik jam 8.....
aku pun dengan pale agak bler...coz perut lapar....tak makan2 lagi..so..aku jadi lupa mintak duit kat customer yang makan dulu..baru bayar...
ni pun leh ingat...bila customer tue cakap...
i whant pay the food...
hahahahahah......mujur laa..kalau tak...mmg aku kena bayar laa 30 hinggit...
adeh...

then...kira2 semua....
settel...

at the same time..
kawan aku baru je sampai..
tengok jam...8.10 minit..
hantu tul dak ni...
masa dia sampai..leh cakap..boleh kan kalau running shif sampai kul 9...

aku dengan selambe badak...
"nak balik laa..coz tak makan lagi...lagi pun hari ni pose."
ha...terkejut beruk muka kawan aku...
"ko pose?ok..ok..balik laa...tak payah keja sampai kul 9."
ha...dgn meka ni kena kaw2 ayat sikit...tak yah nak selindung.
memula tue nak jadi bek...tak nak kecoh..tapi...dah keadaan memaksa..
so..cakap jelah.

so.....kesabaran aku kat store dah selesai...
balik.....semua jalan macam biasa..
yang buat aku ilang sabar kat jalan raya...
ada satu keta ni....tak nak bawa laju bila kat len laju...aku tensen..aku potong...then....dia leh follow sekali...
arrr...tensen tul..dengan perut lapar..n mengejar masa nak solat magrib...keta ni buat hal lak.

rasa2 tahap kesabaran aku tak leh tahan dah..
aku bagi c nel kiri..pecut...
yang best tue..keta tadi tue...nak pecut sama..
lantak ko laa...aku tau..aku selamat n selamat menunaikan kewajipan aku.

sampai laa kat mrr2....
emmmm...
sampai sana...maaf laa bang ekk..
awak dok menghimpit belah kiri then awak ingat kita ni jalan arah tue je awak bawa laa sama laju ekk..heheheheh..
ha...
nak memem dgn aku...
sampai kat bawah jejantas kepong sentral tue....ape lagi...2 2 pecut sikit...mamat tu ikut jalan bawah..aku ikut jalan bukit yang nak menghala ke kepong sentral..hahahahahah......masa aku nek tue..aku pewasan keta tue break kurangkan laju...hehehehehhe...

then selamat laa aku dari pengacau kenderaan ni.
hehehehehe...

dengan selambe aku bawa macam biasa balik umah...
sampai umah...adeh...ape hal pulak park mtr tetengah park keta ni...
dari leh masuk 2 keta kat park tue..jadi leh masuk 1 je...pasal mtr tak park dgn betulnye..
hehehhehe...
so....
aku pun mengejar masa nak solat magrib..
ambil keputusan..park je laa kat luar...

emmmm....

itulah dia hari kesabaran aku.....
hehehehehehe...
yang membuatkan aku betul2 rasa nak nagis coz tahan marah...pasal hq tue laaa...n pasal staff nepal aku tue...taram hantu betul..
mujur laa aku just ada 10 hari je kat sana..

tapi..
alhamdulillah...aku bersyukur..coz hari ni aku leh sempurnakan ibadah pose ku.even rasa nak pengsan pun ada..rasa nak macam2 arrr.....tapi atas kesabaran n keberkatanNYA...aku leh tahan..
alhamdulillah.

emmmm

No comments: